Założenia tutoringu
Tutoring na Wydziale Biologii i Biotechnologii
Tutoring – jest nową propozycją edukacyjną na naszym Wydziale, o charakterze spersonalizowanym, która uwzględnia potrzeby, zainteresowania i potencjał studenta (podopiecznego).
Tutoring ze względu na cel może mieć charakter naukowy, rozwojowy lub rozwojowo-naukowy, oparty na dobrowolności zarówno ze strony tutora, jak i jego podopiecznego (tutti). Tutoring opiera się na relacji mistrz-uczeń, w której indywidualna opieka nad podopiecznym w połączeniu z integralnym spojrzeniem na rozwój człowieka, może prowadzić do pełnego rozwoju jego potencjału.
Tutoring jest realizowany niezależnie od działalności w studenckich kołach naukowych i przewidzianej w toku studiów pracy opiekunów (promotorów) z wykonawcami prac dyplomowych.
-------------------------------------
Tutoring to długoterminowy, regularny proces obejmujący osiem lub więcej spotkań, które powinny odbywać się nie rzadziej niż raz w miesiącu. Proces przebiega w następujących etapach:
budowanie relacji tutorskiej (poznanie się, zbudowanie zaufania, określenie zasad i form współpracy – kontrakt);
formułowanie celu współpracy (określenie nad czym chcemy pracować, co rozwijać, określenie rezultatów – w sferze naukowej lub rozwojowej);
realizacja założonego celu: regularna, metodyczna praca tutorska, spotkania – tutoriale, inspirujące i motywujące studenta do samodzielnej pracy
ewaluacja tutoringu: analiza tego, co udało się osiągnąć w wymiarze naukowym/rozwojowym/naukowo-rozwojowym, głębsza refleksja wzmacniająca samoświadomość podopiecznego (świadomość osobistych wartości, celów, mocnych
i słabych stron, wpływu na innych), jak również tutora.
-------------------------------------
Tutoring kierowany jest do osób, które pragną podnieść swą wnikliwość, umiejętność podejmowania decyzji, biegłość w nauce, które chcą rozwijać swój charakter i rozmawiać o wartościach.
TUTOR jest specjalistą w obszarze, w którym się zajmuje, wie, jak się w nim poruszać i odnieść sukces. Pyta, inspiruje, czasem radzi, dzieli się swoim warsztatem. Jest wychowawcą – dba o rozwój charakteru podopiecznego i rozmawia o wartościach. Nie musi ukrywać swoich wartości i tożsamości, bo właśnie z ich powodu może być wybierany przez podopiecznych. Tutor nie musi mieć bogatej sieci kontaktów, ważnych zrealizowanych projektów w życiu, rozpoznawalnych budzących podziw osiągnięć.
TUTORING NAUKOWY | TUTORING ROZWOJOWY |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Źródło: Piotr Czekierda, Bartosz Fingas, Marcin Szala. 2015. Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa, Oficyna a Wolters Kluver business.