Studenci z niepełnosprawnościami
Serdecznie witamy na stronie dla Studentów z Niepełnosprawnością
Wydziału Biologii i Biotechnologii
Wydziałowy Opiekun Studentów z Niepełnosprawnością
na Wydziale Biologii i Biotechnologii UWM
dr Ewa Gojło
Katedra Fizjologii, Genetyki i Biotechnologii Roślin, budynek C.B. pokój nr 132, I piętro (winda),
e-mail: ewa.gojlo@uwm.edu.pl,
tel. 89-523-35-02
Jeśli potrzebujesz pomocy lub masz jakieś pytania skontaktuj się jak najszybciej z Opiekunem Wydziałowym. Możesz to zrobić drogą mailową, telefonicznie, na Platformie Teams lub osobiście.
Zainteresowanych chętnie przyjmę podczas dyżuru w każdą środę: 14.30 - 15.30.
Kontakt w innych dniach i godzinach jest możliwy, proszę o wstępne umówienie się telefonicznie lub na Teamsach.
Z myślą o Studentach Niepełnosprawnych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim działa Uniwersyteckie Centrum Wsparcia, Ośrodek ds. Osób z Niepełnosprawnościami (dawniej BON), które koordynuje działania podejmowane w UWM w Olsztynie na rzecz studentów i doktorantów będących osobami niepełnosprawnymi.
Warto zapoznać się z informacjami dla studentów i doktorantów, zamieszczonymi na stronie internetowej BON, zwłaszcza w zakładce „Wsparcie” oraz śledzić aktualności.
Organizacja studiów dla studentów będących osobami niepełnosprawnymi określona jest w Regulaminie Studiów UWM
WYCIĄG Z UCHWAŁY Nr 528
Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
z dnia 25 czerwca 2019 roku ze zm.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Studiów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
§ 4
8. Do organizacji i prowadzenia działań zmierzających do zapewnienia równych szans realizacji programu kształcenia i planu studiów przez osoby z niepełnosprawnością, spośród nauczycieli akademickich powoływani są Wydziałowi Opiekunowie Studentów Niepełnosprawnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan.
9. Szczegółowe zadania Wydziałowych Opiekunów Studentów Niepełnosprawnych określa dziekan.
§ 6
11. Zajęcia dydaktyczne na studiach oraz zaliczenia i egzaminy mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem alternatywnych rozwiązań, ułatwiających studiowanie osobom z niepełnosprawnościami, o których mowa w § 18 ust. 8 oraz § 20 ust. 5. Zastosowane metody powinny uwzględniać stopień i charakter niepełnosprawności studenta oraz specyfikę poszczególnych kierunków studiów.
12. Do studentów, o których mowa w ust. 11 zalicza się:
1) osoby z niepełnosprawnością, posiadające aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument równoważny,
2) osoby przewlekle chore, nieposiadające orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, których sytuacja zdrowotna potwierdzona jest dokumentacją medyczną, przedłożoną w biurze właściwym ds. osób niepełnosprawnych,
3) osoby, u których nagła choroba lub wypadek skutkują czasową niezdolnością do pełnego uczestnictwa w zajęciach, a okoliczności te potwierdza dokumentacja medyczna, przedłożona w biurze właściwym ds. osób niepełnosprawnych.
- Stosowanie rozwiązań alternatywnych nie może prowadzić do zmniejszenia wymagań merytorycznych wobec studentów z niepełnosprawnościami.
- Decyzję o zastosowaniu określonych rozwiązań alternatywnych wobec studenta z niepełnosprawnością podejmuje dziekan na pisemny wniosek studenta. Dziekan może zasięgnąć opinii Kierownika biura właściwego ds. osób niepełnosprawnych.
V. INDYWIDUALNA ORGANIZACJA STUDIÓW
§ 12
- Dziekan, na wniosek studenta, może wyrazić zgodę na studiowanie w trybie indywidualnej organizacji studiów, w odniesieniu do studenta:
3) z niepełnosprawnością,
3. Indywidualna organizacja studiów polega na ustaleniu indywidualnych terminów realizacji obowiązków dydaktycznych wynikających z programu studiów. Zastosowanie indywidualnej organizacji studiów nie prowadzi do przedłużenia terminu ukończenia studiów.
4. Indywidualna organizacja studiów nie zwalnia z obowiązku uczestniczenia i zaliczania przedmiotów i praktyk przewidzianych programem studiów.
5. Dziekan ustala zasady i tryb indywidualnej organizacji studiów na okres nie dłuższy niż rok akademicki.
6. W przypadku naruszenia przez studenta ustalonych zasad realizacji indywidualnej organizacji studiów lub braku postępów w nauce, w odniesieniu do decyzji podjętych na postawie ust. 1, dziekan może cofnąć zgodę na ten tryb studiów.
VII. WARUNKI I TRYB ODBYWANIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH ORAZ ZALICZENIE SEMESTRU
§ 18
- Student z niepełnosprawnością w uzasadnionych przypadkach, może ubiegać się o dostosowanie realizacji zajęć do indywidualnych potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności, w szczególności do:
1) otrzymywania w formie pisemnej (drukowanej lub elektronicznej) materiałów dydaktycznych od prowadzącego zajęcia,
2) nagrywania przebiegu zajęć na urządzenia rejestrujące dźwięk,
3) korzystania ze specjalistycznego sprzętu umożliwiającego lub ułatwiającego kształcenie (m.in. lupy, powiększalniki, notesy brajlowskie, specjalistyczne programy komputerowe),
4) zmiany formy zaliczeń z pisemnych na ustne lub z ustnych na pisemne,
5) wydłużenia czasu zaliczenia,
6) inne, wynikające z rodzaju niepełnosprawności studenta.
§19
- Kierownik Studium Wychowania Fizycznego i Sportu może zwolnić studenta z obowiązku udziału w zajęciach wychowania fizycznego wymagających ruchowej sprawności fizycznej na podstawie zaświadczenia lekarskiego, z jednoczesnym obowiązkiem realizacji zajęć zastępczych wg oferty przygotowanej przez Studium.
§ 20
- Student z niepełnosprawnością w uzasadnionych przypadkach, może ubiegać się o dostosowanie egzaminu do indywidualnych potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności, w szczególności do:
1) zmiany formy egzaminu z pisemnej na ustną lub z ustnej na pisemną,
2) wydłużenia czasu egzaminu,
3) korzystania ze specjalistycznego sprzętu umożliwiającego właściwe przekazanie wiedzy (np. z maszyny brajlowskiej, komputera wyposażonego w program udźwiękawiający czy powiększający),
4) zmiany sali egzaminacyjnej na salę dostępną osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich,
5) inne, wynikające z rodzaju niepełnosprawności studenta.
VIII. TRYB ODBYWANIA I ZALICZANIA STUDENCKICH PRAKTYK ZAWODOWYCH
§ 25
- Zasady, tryb odbywania i zaliczania praktyk określają wydziałowe regulaminy praktyk, na podstawie programu studiów określonych przez Senat dla danego kierunku poziomu i profilu kształcenia.
- Decyzje w sprawie odbywania praktyk, o których mowa w ust. 1, podejmuje dziekan lub upoważniony przez dziekana opiekun praktyk, który może:
6) ustalić inną formę realizacji praktyki w przypadku osób z niepełnosprawnością, którym rodzaj niepełnosprawności uniemożliwia zaliczenia jej w ogólnie przyjętej formie.
XI. URLOPY
§ 28
- Student może ubiegać się o urlop:
1) zdrowotny - z powodu długotrwałej choroby, potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lekarskim,
§ 29
- Student ubiegający się o urlop składa umotywowany wniosek o udzielenie urlopu do dziekana, bezpośrednio po wystąpieniu okoliczności uzasadniających udzielenie urlopu. W przypadku urlopu zdrowotnego student dodatkowo dołącza zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność udzielenia takiego urlopu.
- Studentowi studiującemu na więcej niż jednym kierunku studiów urlopu zdrowotnego udziela dziekan właściwy dla podstawowego kierunku studiów, zawiadamiając o tym niezwłocznie dziekana właściwego dla dodatkowego kierunku studiów. Udzielony urlop zdrowotny obejmuje wszystkie kierunki studiów.
- Podczas urlopu, z wyłączeniem urlopu zdrowotnego, student może, za zgodą dziekana, brać udział w niektórych zajęciach oraz przystąpić do zaliczeń i egzaminów z tych przedmiotów.
- Student powracający z urlopu zdrowotnego, a studiujący na kierunku, na którym obowiązują badania lekarskie, zobowiązany jest przed podjęciem zajęć przedstawić dziekanowi zaświadczenie lekarskie o zdolności do dalszego studiowania. W przypadku braku zdolności do dalszego studiowania student może wystąpić o udzielenie dodatkowego urlopu zdrowotnego, o którym mowa w § 28 ust. 4.
XII. ŚWIADCZENIA, NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
§ 30
- Studentowi mogą być przyznane w Uniwersytecie świadczenia na zasadach określonych w Regulaminie świadczeń dla studentów Uniwersytetu.
XIV. EGZAMIN DYPLOMOWY
§ 34
- W szczególnych przypadkach dotyczących studentów z niepełnosprawnościami, egzamin dyplomowy może być przeprowadzony z wykorzystaniem alternatywnych rozwiązań, o których mowa w § 20 ust. 5. Przepis § 6 ust. 14 stosuje się odpowiednio.